diumenge, 19 de desembre del 2010

El paper de la família en el joc infantil





La família és el primer referent de cada persona. On el nen, mitjançant els seus jocs, s'identifica primer amb ell mateix, després amb la seva família i més tard amb el món.
Jugar és una excel lent "tècnica" perquè els pares fomentin en els nens les actituds necessàries i perquè administrin el seu temps d'oci d'una manera positiva.
A causa del ritme de vida que portem, ens és cada vegada més difícil trobar temps compartit d'oci i gaudi per a tots, pares i nens. Els pares han de procurar moments de joc, ja que l'acció de jugar és fonamental per al nen. Cal que aquests temps de joc siguin sincers, espontanis i autèntics. Acompanyar al nen gaudint de l'activitat que s'està desenvolupant: "Fer perquè vull fer-ho"

Jugar en família és important, tant per al propi desenvolupament personal com per a la comunicació i l'enriquiment de la vida familiar. L'acció de jugar en família:
• Afavoreix i facilita la comunicació. Mitjançant aquesta, transmetem, exterioritzem el que som, el que pensem i en el que creiem.
• Enforteix la complicitat entre els membres de la família.
• Permet exterioritzar les expressions d'afecte.
• Deixa aflorar les emocions d'una forma natural i espontània.

Quan la família comparteix temps de joc, tant pares com fills, estableixen un intervalcanvi en el qual el nen i l'adult es mostren en actitud:
• Lúdica (separada de les obligacions i tensions)
• Creativa (oberta a noves experiències)
• Plástica (adaptable, sincera, espontánea y natural)
• Transformadora de la realitat
• Alliberada (buscant la relaxació i l'evasió)
• Divertida i de gaudi
• Lliure i voluntària.

Els pares tenen, per tant, un paper molt important en el joc infantil:
• Són els que observen les necessitats lúdiques dels seus fills.
• Els proporcionen els mitjans per al seu gaudi.
• Els permeten explorar, manipular, temptejar, investigar, descobrir el món que els envolta, i sobretot DIVERTIR.

DURANT EL PRIMER ANY DE VIDA ÉS IMPORTANT
• El contacte físic, ja que afavoreix el vincle emocional. Jocs de mirades, falda, cançons de bressol, carícies ...
• Estimular els seus moviments i afavorir les primeres manipulacions i comprensions d'objectes.
• Descobrir sensacions que produeixen les joguines (sons, tacte, colors ...)
• Afavorir el coneixement de l'espai que l'envolta, provar noves experiències.
• Gaudir amb l'aigua (rutina del bany i platja)

DURANT EL SEGON ANY
• Valorar els seus èxits i celebrar el que aconsegueixi.
• Afavorir el desenvolupament de nous jocs corporals i de moviment.
• Realitzar jocs de llançar i recollir. Llançar i retenir la pilota.
• Fer construccions d'apilar.
• Acompanyar en jocs musicals.
• Realitzar excursions al camp, en contacte amb animals i jocs a l'aire lliure.

DURANT EL TERCER ANY
• Fomentar l'ús de joguines que afavoreixin la comunicació.
• Ajudar-lo a que descobreixi, a través dels seus jocs, les seves possibilitats de moviment.
• Compartir els jocs simbòlics, fomentar elsjocs d'imitació.

DELS TRES ALS SIS ANYS
• Proporcionar joguines rics en experiències de moviment
• Seguir afavorint els jocs d'imitació, l'expressió de sentiments, la comunicació i la curiositat.
• Fomentar la trobada amb altres companys i entre ells i els adults.